Wat is greenwashing (groenwassen) nu precies en waarom horen we er de laatste tijd zo veel over? Veel merken doen veel aan blabla, maar dat is meer ‘voor het oog van het kerkvolk’ dan dat ze echt een compleet duurzame productiewijze hebben.
Greenwashing in de Sportindustrie: Hoe Merken Consumenten Misleiden
Greenwashing is een marketingstrategie waarbij bedrijven zich duurzamer voordoen dan ze werkelijk zijn door misleidende claims. In de sportindustrie gebeurt dit vaak door vage termen (wat wij noemen ‘blabla’) en onduidelijke duurzaamheidsbeloftes, waardoor consumenten moeilijk kunnen beoordelen of een merk echt milieuvriendelijk is. Natuurlijk kun je hier op Wikipedia alles lezen over greenwashing maar wij gaan in op de sportmerken. Hierboven zie je mijn rugzak die ik al 10 jaar heb en Arc’teryx jack die ik al 1000+ keer gedragen heb en jack en het oranje Brooks Jasje die er nog als nieuw uitziet ondanks al vele wandelingen, marathons etc. Die felle kleuren zijn misschien niet het meest duurzaam (denk ik) maar de kwaliteit is zo hoog dat ik hem denk ik over 20 jaar nog heb.
Wat is Greenwashing?
Greenwashing is dus een marketingstrategie waarbij bedrijven zich groener en duurzamer voordoen dan ze daadwerkelijk zijn. Het gebeurt niet alleen in de sport maar ook in kantoren van grote bedrijven zoals banken, automerken, hotels, voetbalclubs etc etc. Dit gebeurt vaak door misleidende claims over milieuvriendelijke productieprocessen, materialen of bedrijfspraktijken.
In de sportindustrie wordt duurzaamheid steeds belangrijker, waardoor veel merken inspelen op deze trend, soms op een misleidende manier. Sporters vinden duurzaamheid over het algemeen erg belangrijk en natuur-/ buitenmensen in zijn algemeenheid nog meer en in onze beste outdoor kleding lijst houden we hier ook rekening mee.
Hoe Sportmerken Greenwashing Gebruiken
Veel sportmerken gebruiken termen zoals “eco-friendly”, “duurzaam” of “gerecycled”, zonder concreet bewijs te leveren. Enkele veelvoorkomende tactieken zijn:
- Vage claims: Merken gebruiken termen als “milieubewust” zonder certificeringen of concrete cijfers.
- Gedeeltelijke verduurzaming: Een klein deel van de collectie is duurzaam, maar het merk presenteert dit als een algemene standaard.
- Verdoezelen van vervuiling: Terwijl een merk duurzame materialen promoot, kan het tegelijkertijd schadelijke productiemethoden blijven gebruiken.
Voorbeelden van Greenwashing in (Sport-) merken
Greenwashing, waarbij bedrijven zich duurzamer voordoen dan ze daadwerkelijk zijn, komt helaas in diverse sectoren voor. Enkele prominente voorbeelden zijn:
- Adidas – Adidas claimde in het verleden veel gebruik te maken van gerecycled plastic. Echter, ze blijven afhankelijk van synthetische stoffen en gebruiken nog steeds veel schadelijke chemicaliën in hun productieproces.
- Volkswagen – In 2015 bleek dat het bedrijf emissietests manipuleerde om hun dieselauto’s milieuvriendelijker te laten lijken dan ze waren.
- McDonald’s – In 2019 introduceerde McDonald’s papieren rietjes ter vervanging van plastic exemplaren. Later bleek echter dat deze papieren rietjes niet recyclebaar waren, wat vragen opriep over hun duurzaamheid.
- Nestlé – Het bedrijf promootte hun ‘Pure Life’ flessenwater als milieuvriendelijk, terwijl ze tegelijkertijd bijdroegen aan plasticvervuiling.
Positieve Voorbeelden van Duurzaamheid
Niet alle sportmerken doen aan greenwashing. Enkele merken die daadwerkelijk concrete duurzame stappen zetten:
- Patagonia: Dit merk heeft een transparante productieketen en stimuleert klanten om producten te repareren in plaats van nieuwe te kopen.
- Icebreaker: Gespecialiseerd in merinowol en gebruikt uitsluitend natuurlijke materialen zonder synthetische toevoegingen.
- Veja: Maakt sneakers van biologisch katoen en gerecyclede materialen, met eerlijke arbeidsomstandigheden.
Kritisch over duurzame kleding
Nu denken wij persoonlijk dat ieder merk zich wel mooi wilt profileren maar als echt goed (en vaak kostbaar) outdoormerk voor rennen, fietsen, wintersporten of lekker PCT-outdoorhiken moet je tegenwoordig toch wel scherp zijn hierop. Dit gele jack zou denk ik beter zijn als het een gewoon natuurlijke kleur had van de vezels waar het van gemaakt is, maar aan de andere kant kan een heel duurzaam merk waarschijnlijk niet heel lang bestaan als het kleding maakt die (te) weinig verkocht wordt. Maar hoe ver moet je hier in doordenken? Hoe minder kleding er verkocht wordt hoe beter toch? Dus is dan lelijke kleding niet juist goed? En moeten functieverbeteringen in kleding (en ja, ook in telefoons, laptops etc etc) dan juist niet wat langzamer gaan zodat we 5 jaar doen met een telefoon dan (velen) 1 a 2 jaar?
Hardop nadenken: stel nu dat iedereen 2 jaar stopt met kleding kopen (ja, echt vanaf nu) dan gaat er waarschijnlijk niet heel veel mis en dan is dat ansich vermoeden wij het duurzaamste van allemaal…
Hoe Kun Je Greenwashing Herkennen?
Wil je weten of een merk echt duurzaam is? Let op de volgende punten:
- Transparantie: Geeft het merk duidelijke informatie over productieprocessen?
- Certificeringen: Labels zoals GOTS, Fair Trade en Bluesign kunnen betrouwbare indicaties zijn.
- Onafhankelijke beoordelingen: Platforms zoals Good On You en Rank a Brand geven onafhankelijke duurzaamheidsscores.
Conclusie
Greenwashing blijft een groot probleem in de sportindustrie, waardoor consumenten vaak worden misleid. Door kritisch te kijken naar de claims van sportmerken en te kiezen voor transparante en gecertificeerde merken, kun je bijdragen aan een duurzamere mode-industrie. Het is essentieel voor ons hardlopers/ sporters om kritisch te kijken naar duurzaamheidsclaims en te zoeken naar concrete bewijzen van milieuvriendelijke praktijken.